Den britiske regjeringens rolle i antiCorbyn-kampanjen avslørt

Av Robert Stevens
11 December 2018

Integrity Initiative (II), finansiert av Storbritannia, amerikanske myndigheter og NATO, har spilt en sentral rolle i tiltakene for å diskreditere og fjerne Labour-Party-lederen Jeremy Corbyn.

Integrity Initiative, angivelig med hovedkontorer i nedlagte fabrikklokaler i Fife i Skottland, har imidlertid alle øremerker av en fordekt MI5/MI6 etterretningsoperasjon av typen ‘black ops’. II ble lansert i 2015 av Institute for Statecraft [følg lenka til Actvities/Projects & Programmes for egenpresentasjonen av II] som ei angivelig «uavhengig» tankesmie og en veldedighetsorganisasjon. Men etter at utenriksdepartementet (Foreign Office - FO) først innvilget II £ 296.500 for årene 2017/2018, vil II for regnskapsåret 2018 motta nesten syv ganger dét beløpet – £ 1.961.000 [NOK 21,5 millioner]. II mottar også hundretusenvis av pund fra NATO. Facebook var en av IIs grunnleggere.

Tidlig i desember publiserte nettstedet CyberGuerilla.org dokumenter tilgjengeliggjort av hackergruppa Anonymous, som avslørte noen av desinformasjonsoperasjonene utført av Institute for Statecraft/Integrity Initiative, basert på sirkuleringen av falske nyheter.

Anonymous-lekkasjen forpurret IIs planer om å holde forfatterne av deres skitne arbeid ukjent for offentligheten. På IIs nettside står det: «Vi er et nettverk av mennesker og organisasjoner fra hele Europa, som er dedikert til avsløring og bekjempelse av propaganda og desinformasjon. Vårt bredere mål er også å utdanne om hvordan man kan oppdage desinformasjon og verifisere kilder. Denne typen arbeid tiltrekker seg ekstremt fiendtlig og aggressiv oppmerksomhet fra desinformasjonsaktører, som Kreml og deres ulike proxyer, så vi håper dere forstår at våre medlemmer for det meste foretrekker å forbli anonyme.»

Ledende figurer ved Institute for Statecraft benytter «klynger» av politikere, høytstående militære representanter, akademikere og journalister i forskjellige land rundt om i verden for å sikre at britisk imperialismes mål styrkes og berettiges med en konstant kryssild av propaganda, blant annet ved påvirkning av sosialmediediskusjoner – der det mest åpenbare målet er Russland.

I Spania oppfordret II føyelige journalister til å skrive slaktartikler – for å forhindre nomineringen av en spansk representant til Direktør for nasjonalsikkerhet, en av Spanias øverste rådgivende roller. De opererer klynger fra britiske ambassader og høykommisjon-representasjoner i ni europeiske land – Frankrike, Hellas, Tyskland, Italia, Litauen, Nederland, Norge, Serbia og Spania. De planlegger også klynger i Østerrike, Bulgaria, Canada, Estland, Georgia, Latvia, Malta, Moldova, Montenegro, Polen og Portugal.

De siste lekkede dokumentene peker på en massiv operasjon som sikter på å undergrave politikken i Storbritannia, med lederen av Hennes Majestets Opposisjon som et hovedmål.

En undersøkelse utført av Daily Record/Sunday Mail avslørte at IIs Twitter-konto var brukt til å spre løgner og desinformasjon om Corbyn og hans indre krets. Dette inkluderte re-tvitring av lenker til artikler av blant andre to journalister fra The Times – Edward Lucas, som er én av 22 individer navngitt som medlem av IIs britiske klynges «Inner Core» [‘indre kjerne’], tildelt oppdraget å overvåke Russland – og Mark Edmonds, assosiert redaktør for magasinet Sunday Times.

IIs rolle i antiCorbyn-kampanjen bekrefter Socialist Equality Partys og World Socialist Web Sites insistering på involveringen fra de høyeste statsnivå i Storbritannia, USA og Israel i bakvaskingen av Labour-Party-lederen som en marionette for østeuropeiske etterretningstjenester, som en antisemitt og en trussel mot den nasjonale sikkerheten. Dette var rettet mot å begrense utviklingen av en forflytning til venstre blant arbeidere og ungdommer, som fant sitt første uttrykk ved støtten for Corbyn.

Institute for Statecraft har nære bånd til det britiske militæret og etterretningsorganene. Chris Donnelly, organisasjonens øverste leder, var reserveoffiser i British Army Intelligence Corps og ledet tidligere den britiske hærens Forskningsenter for sovjetstudier, ved militærakademiet Sandhurst. Sunday Mail er i besittelse av dokumenter som «antyder at han ble utnevnt til ‘Æresoberst i militæretterretning’ i 2015 – året Integrity Initiative ble grunnlagt».

Stephen Dalziel, Institute for Statecrafts talsperson, var en ledende figur ved BBCs World Service, der han var i 16 år fra 1988. Før det var han imidlertid, ifølge en online-biografi, «tilsluttet Soviet Studies Research Center at the Royal Military Academy, Sandhurst. Med anvendelse av ikke-klassifiserte sovjetiske primærkilder jobbet Forskningsenteret nært sammen med de væpnede styrker for å gi et nøyaktig bilde av situasjon for Sovjetunionens væpnede styrker, ved hjelp av forelesninger og forskningsdokumenter ... [og Dalziel] fortsatte å reise til Sovjetunionen, såvel som hyppige besøk til Berlin – Vest og Øst.»

Dokumentet som detaljerer IIs «klynge» for britiske operasjoner lister 108 personer, deriblant personell fra utenriksdepartementet, forsvarsdepartementet, Henry Jackson Society, Royal United Services Institute, Demos-tankesmia, den ledende Blair-isten og Labour-parlamentarikeren Ben Bradshaw, som vel som David Nicholas og Eleanor Scarnell fra Forsvarskomitéens parlamentarisk stab. Navn på minst ni journalister inkluderer fire fra Rupert Murdochs Times/Sunday Times, som har spilt en sentral rolle i antiCorbyn-svertekampanjen – Deborah Haynes, David Aaronovitch, Dominic Kennedy og Edward Lucas. Også nevnt er ledende Guardian-skribent og forfatter av lederartikler Natalie Nougayrede, som er forhenværende sjefredaktør og adm. dir. for den franske dagsavisa Le Monde. Andre navngitte journalister er BBCs Jonathan Marcus, Neil Buckley fra Financial Times og frilanseren Bruce Jones.

I sin artikkel bemerker Sunday Mail at II tvitret et utdrag fra en artikkel der det står: «Mr. Corbyn var en ‘nyttig idiot’, i formuleringen som med tvilsomt belegg tilskrives Lenin. Corbyns åpne, instinktive antivestlighet hjalp Kremls formål, så sikkert som om han i hemmelighet hadde tilbudt Westminster-slarv for penger ... »

Dette refererer til en kommentarartikkel med overskriften «Jeremy Corbyns kvalmende støtte til Det sovjetiske imperiet», opprinnelig publisert den 22. februar i Times av II-klyngemedlemmet Edward Lucas. Lucas er navngitt i dokumentet ‘UK Cluster’ som medlem av teamet «Inner Core – Russia», sammen med den amerikanske ‘neo-con’-journalisten Anne Applebaum.

II re-tvitret også utdrag fra fire andre antiCorbyn-artikler. En av disse artiklene, skrevet av bloggeren Connor P, med overskriften «Novitsjok for Sjelen. Jeremy Corbyn og drapet på den russiske spionen», ble re-tvitret av Guardian-journalisten Nick Cohen, en Blair-ist og ledende antiCorbyn-fanatiker.

Det siste angrepet på Corbyn som ble re-tvitret av II var for snaue tre måneder siden, den 20. september og bare tre dager før åpningen av Labours årlige konferanse. Det var en artikkel publisert på politics.co.uk med overskriften «Skripal forgiftning: Det er på tide at Corbyn-venstre får møte sitt Putin-problem.»

Seamus Milne, Corbyns hovedrådgiver og kommunikasjonsdirektør, ble også utpekt for angrep av II, som re-tvitret en annen Times-artikkel, forfattet av Mark Edmonds. I en omfattende profil av Milne siterte artikkelen en uttalelse fra Tory-MP Bob Seely, beskrevet som en «Russlandsekspert og medlem av Komitéutvalget for utenrikssaker». Seely sa at Milne «ikke er en ‘spion’ ... Det ville være ... for lavt for ham. Men det han har gjort, med vitende vilje eller ikke, er å jobbe med Kremls agenda mot de vestlige liberale demokratienes interesser. Jeg har liten tvil om at de ser ham som en alliert mot Storbritannia, USA, NATO.»

Murdoch-imperiet har brukt mye av året 2018 til å organisere en rekke slakt-jobber på Corbyn. Tidligere på året, da Lucas publiserte sin artikkel, kom Murdochs Sun med bakvaskende påstander om at Corbyn på 1980-tallet var en betalt informant for den tsjekkiske etterretningstjenesten, der de på lederplass skrev at Corbyn «ikke må få nøklene til No 10».

I september gurglet Times opp forlengst diskrediterte påstander om at den tidligere venstreorienterte Labour-lederen Michael Foot var en Kreml-agent. Nok en gang referertes Lucas’ uttalelse om at Corbyn og andre på venstresiden i Labour Party historisk hadde vært «nyttige idioter», der han gjentok, med tydelig henvisning til Corbyn, påstanden om at Foot ble betalt av Moskva og at dette hadde «aktualitet og historisk betydning».

Forfatteren anbefaler:

MI5s antiCorbyn-kampanje og bakvaskingen av Michael Foot